TV2Nettavisen

Matleie fotballspillere

Av Bengt Eriksen - 30.nov.2006 @ 12:27
Norske fotballspillere tjener visst så mye at toppidrettsutøveren Olaf Tufte mener de bør kunne skyte med begge beina. Så mye at Royal Leagues (RL) turneringsleder Boye Skistad mener de bør kunne spille kamper året rundt. Og så mye at lagene alltid skal stille med sitt beste mannskap (les: de samme 11)!

Jeg vil nødig legge meg ut med Tufte – roeren, altså. Jeg har den største respekt for toppidrettsmenn og -kvinner – til tross for at slike harselerer med fotballspillere i tide og utide. Er det ikke (den dårlige) pusten, så er det (u)seriøsiteten. Og er det ikke (u)seriøsiteten, så er det alle pengene fotballspillere tjener.

Boye havner som regel i krangel på denne tiden. I fjor var temaet innegym kontra utegym. I år er det RLs eksistensberettigelse. RBKs Christer Basma og Helsingborgs ”Henke” Larsson mener RL er noe tull. Jeg vil tro det er timingen de sikter til. Jeg vil tro de har støtte fra flere.

FC København-trener Ståle Solbakken anklages for at han ikke stiller med det ”beste laget” til dagens RL-dyst mot Lillestrøm. Det er ikke første gang en trener må ”forsvare” et laguttak. Branntrener Mons Ivar Mjelde måtte det tidligere i år. Da var det noen som visste hva som var best for Brann. Nå er det noen som vet hva som er best for FCK. (Les mer på http://bengteriksen.nettblogg.no/180806115114_supperdet_i_uefa.html).

Fellesnevneren heter matleie fotballspillere. Det hender vi ser blaserte og gretne spillere. I RL-sammenheng dreier det seg om spillere som er lei av mat. Altså: Lei av å spille tellende kamper hele året.

I Vor tids tid (1985) skrev den danske presten Johannes Møllehave om herr Straks – en streber som for alt i verden ikke ville mistenkes for å være en useriøs, slendrian, døgenikt og det som verre er. Derfor pøste han på med såkalte viktige gjøremål. Møllehave sammenlignet herr Straks-typene med de første puritanerne i Amerika: ”De arbejdede sig praktisk taget i hjel ude i marken, uden at få noget særligt ud af det i forhold til deres umådelige indsats. De sultede faktisk, indtil de livskloge indbyggere i landet gav dem et par vink om at dyrke jorden i samklang med jordens rytme. Nu er det tid at så, nu er det tid at slappe af. Nu pløjer du jorden, nu lader du den være i fred. Puritanerne forstod aldrig den anden halvdel af hver av disse leveregler. […] [Derfor] har man nu æbler der smager som pap, appelsiner der smager som tennisbolde og pærer der smager som farvet plasticmasse med kunstig sødestof, alt sammen frembragt af muld, der ikke har fået lov at slappe af.”

I dag lider fotballen av at konkurranseperioden varer hele året. Det er ikke tid til (grunn)trening og (aktiv) hvile. Det står noe på spill hele tiden. Tvangsfôringen døyver sulten og lysten. Kampprogrammet er ikke i ”samklang med kroppens og sinnets rytme”, for å låne Møllehaves ord. Energiløse fotballspillere og flere belastningsskader er noen av konsekvensene.

Til slutt: Man må være ganske tungnem (eller toppidrettsutøver!) for ikke å forstå hvorfor fotballspillere tjener mer enn en del av toppidrettsutøverne. Men jeg trodde at selv barn forsto at det ikke har noe med rett og rimelig og rettferdig å gjøre!

Det kan vanskelig anses for rimelig at en benkesliter i Tippeligaen tjener mer enn idrettsutøvere som trener mer og vinner enda mer. Det virker ikke rettferdig at en pur ung aksjemegler subber inn millioner, mens en hjelpepleier stuper av utmattelse før hun har rukket å tjene en brøkdel av aksjemegleren. (Hvis hun stuper fordi hun har pleiet aksjemeglerens presenile bestemor, virker det spinnvilt.) Det er sånn fordi noen vil betale mye for fotballspilleres og aksjemegleres tjenester. Og fordi nesten ingen vil betale for hjelpepleierens ditto.

Men: Matleie fotballspillere, i betydningen blaserte og gretne, er og forblir bortskjemte drittunger. Fotballspillere har det ekstremt bra. Men også velstående ballspillere blir stappmette en gang. Og da nytter det ikke å lokke med ”enda én viktig kamp”!

Kommentarer:
Postet av: Magnus

Bare å ta av seg hatten for det du skriver her, Bengt! Mener du treffer spiker'n ganske rent på hodet, spillerne er matleie.

30.nov.2006 @ 13:14
Postet av: Kenneth

Jo, det er nok sant, men Boye Skistad har et poeng. Når man "arbeider" rundt 4 timer om dagen med 100% avlønning, så burde man kanskje ikke gå så raskt lei som alle de med ordinære jobber der man stort sette arbeider 7-8 timer om dagen?

30.nov.2006 @ 13:24
Postet av: Einar

Dette handler rett og lett om RL's ekstremt dårlige timing. Spillerne er, som Bengt så korrekt mener, matleie.
Royal League er et veldig flott konsept, derfor skulle det vært arrangert i februar og utover. Det vil føre spillerne i kampform, og etter flere måneder med pause fra viktige kamper, bringer det jaktinstinktet etter poeng foran sesongen inn i spillerne. Dessuten vil mattene være mye bedre egnet...!

30.nov.2006 @ 14:32
Postet av: Henning

Royal League er noe stort tull, skjønner godt at flere fotballspillere ytrer sin misnøye.

Både vi supportere og fotballspillerne trenger en pause etter endt sesong for å få tilbake gløden.

Jeg er veldig glad i fotball men det er så mye fotball på tv for tiden at jeg mister helt interessa.

Royal League kan brenne!

30.nov.2006 @ 14:59
Postet av: anders

er det noen som har det tøft så er det hjelpepleierne ja..jobber ofte, tjener lite, og jobben består av tunge løft, og alle mulige gjøremål med ekskrementer og diverse, man må følge opp pasienter personlig, da familier og diverse "ønsker å huske han\hun som vedkommende en gang var". For ikke å snakke om de som jobber natt, det hele virker veldig tungt.

liten digresjon ja :) men jeg mener fotballspillerne har å takle dette, klubbene får dessuten brukt mer av stallen sin, man kan jo bare si som mons, bare fordi man ikke stiller med spillere som fikk mest spilletid i serien, som nå er slitne så betyr ikke det at man ikke stiller med sitt beste lag. unge sultne spillere er bedre enn slitne profiler.

jau ble litt rotete dette..men dårlig tid.

30.nov.2006 @ 15:28
Postet av: Ole Brum

Skjønner godt at fotballspillere er fysisk og psykisk slitne etter en lang sesong.

La gutta få hvile og kjør Royal League på La Manga.

Det er fortsatt og forhåpentligvis vinter i Norden fra nov.-feb.

Fotballgutta må vel også pleie familie og venner.

Tilbud og etterspørsel er fortsatt gangbart i næringslivet folkens.

30.nov.2006 @ 15:31
Postet av: Kristian

Du er desverre helt på jordet igjen Mr. Eriksen.

I eksempelvis Premier League spiller alle lag 38 kamper i serien. Så kommer selvsagt cup og internasjonale kamper.

I League 1 (2 divisjon England), spilles der 46 seriekamper. Også disse lagene er med i cupper.

I Norges øverste divisjon spilles 24 kamper. I tilleg kommer cup, og for noen få kansklje 1 eller 2 internasjonale kamper.

At norske spillere skulle være "Matlei" må være et Nederlag for norsk toppserie. Toppidrett kan man ihvertfall ikke kalle det.

Men med slike journalister (er du det?) som Bengt Erikson, som forteller spillerene hvilke unnskyldninger dem kan bruke for å halte videre, ser det veldig mørkt ut for Norsk Fotball.

30.nov.2006 @ 16:04
Postet av: Toheni

Tru hvordan Basma hadde klart seg i England, der det spilles minimum 55 kamper til sammen per sesong på alle nivåer, uten innlagte pauser mitt i sesongen. Bortsett fra landslagspausene. Han hadde vel vært helt utslitt før halve sesongen hadde gått. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å være fokusert på en turnering som RL, som ikke tas veldig seriøst. Men at man skal være fysisk og psykisk utslitt etter 26 ligakamper, pluss noen cupkamper, med en lang sommerferie mitt i sesongen, pluss flere landslagspauser, skjønner jeg ikke. Da er det noe galt med profesjonaliteten! Basma skal være glad han har holdt seg i Norge i alle år.

30.nov.2006 @ 16:52
Postet av: oda

Bra Bengt!

Det er jo selvfølgelig RL spillerene ikke "orker" å spille(noe jeg er enig i fra en supporters synsvinkel også, det er noe forbaska TULL!!)
Tror ikke Basma hadde strevd med å motivere seg til å spille mange kamper etter endt serie her i Norge, hvis det var uefa cup eller champions league det var snakk om...Det må være lov å være kritiker av RL, tror ikke dette er bare Basma og Henke.
Ned med Royal League!

30.nov.2006 @ 18:20
Postet av: observer

Og jaggu oppdaget Bengt fontene og utropstegnene!

En ukjent forfatter sa en gang: "hvis du ikke er sikker på intelligensen til dine lesere, bruk STOR SKRIFT". En annen (også ukjent) person sa en (annen) gang: hvis du er sikker på dine lesere, BRUK STOR SKRIFT. Bengt er en belest person, det ser vi i bloggen. Han er imdlertid ikke så lett å forstå, alltid. Mener du at det er OK at fotballspillere er matleie, eller kostaterer du bare et faktum? Tufte har vel sånn ca 20 konkurransedager i året. Hver konkurranse tar mindre enn 2 minutter hvis jeg husker bra korrekt. Derfor, og fordi kornåkeren ikke trenger så mye stell når klimaforandringene fikser gode avlinger, kjeder de seg og trener med vekter og sånn. Så blir de store oventil (over navlen) og hvis de kjeder seg litt til så ringer de VG og sier at fotballfolket er bortskjemte. Hvis jeg forstår Bengts syn på saken, så er han litt enig i det. Javel. Jeg er helt enig. Bortskjemte og små oventil, det er norske fotballspillere i et nøtteskall. Derfor må de piskes litt. Og så blir RL en form for SM-liga. Til stor glede for det stadig større SM-miljøet i Lillestrøm. jaja...

01.des.2006 @ 09:40
Postet av: Terje (som heier på det riktige lag i Oslo :-)

Sjeldent godt skrevet. Ha en fantastsik dag!

"Derbyspøkelset"

01.des.2006 @ 12:26
Postet av: Rikard

Tufte konkurrerer hvert fjerde år. Alle andre konkurranser han er i blir ignorert av stort sett alt og alle.

Basma konkurrerer hver søndag på et nivå som får ca like mye oppmerksomhet som det Tufte får under OL. Det er ikke motiverende hver gang man tar på seg støvlene, det vet alle som har spilt på ulike nivåer. Det har ikke med antallet kamper, det har med hvor viktig du oppfatter nettopp den kampen.

Men selv om kampen er ekstremt viktig, som i VM, må du være i form. Form går opp og ned og toppes neppe til RL. Det blir derfor en salderingspost. Du er ute av form, det betyr lite, få tilskuere bryr seg og motstanderen er ca like semi-motiverte som deg.

Kutt ut Royal League. Lag heller en skikkelig skandinavisk eller nordisk to-nivåers liga med opprykk og nedrykk og kvalifisering fra nasjonalt nivå. Da kan vi bli sterke nok til å konkurrere på europeisk nivå.

01.des.2006 @ 12:36
Postet av: Hans Ole

Bengt for President!!

07.des.2006 @ 20:24
Postet av: Tom

Rikard treffer hodet på spikeren her. Det har nok ikke noe med antall kamper å gjøre. Hadde tippeligaen hatt 20 lag og 38 kamper så hadde motivasjonen også vært tilstede de siste 12 kampene. Det handler om viktigheten av kampen. Og så lenge "ingen" andre bryr seg om Royal League, så bryr heller ikke du deg.
Tror egentlig ikke det vil hjelpe med en nordisk liga heller så lenge det ikke gir en skikkelig gulrot. tror økonomisk sett at det nordiske markedet er metta. Tippeligaen har makset i avtalen med TV2, så det er ikke mer å hente der, og man ser jo nå at TVN ikke er interesserte i å forlenge avtalen med Royal League. Og når UEFA er heller lunkne til å gi vinneren av en slik cup europacup-plass så vil ikke motivasjonen bli noe bedre enn den er i Royal League.

12.jan.2007 @ 17:26
Postet av: Ronny Aasmundseth

Jeg synes det er syting av spillere som Basma når de går ut å krititserer RL. Tenker da på den hverdagen de har med å drive med det de liker best av alt i verden, nemlig fotball. Med de lønningene som er blitt i norsk fotball nå så må man da kunne forvente at spillerne takler å være seriøse i en flott nysatsing som RL er! Man kan ikke klage på kamphyppigheten i Norge, når man ikke trenger å se lenger til England hvor de har 38 kamper i PL + Ligacup + Fa Cup! Det er en skam at ikke norske spillere skal klare å spille RL kamper og ta det seriøst! En annen diskusjon som er forståelig er banekvaliteten på den tiden av året. Det er noe Norges fotballforbund må ta på alvor...
Sjekk min blogg! diskuter videre

16.jan.2007 @ 15:49
URL: http://ronny.fotballautografer.com
Postet av: Vollnes

Lenge siden du har blogget naa bengt. Er det siste utgave av Skattenokkelen som opptar tiden din naa eller?

19.jan.2007 @ 07:01
Postet av: Heenrik (LSK)

Bengt, jeg må si med stor beundring for deg at det du sier er helt perfekt forklart. Jeg spiller fotball selv, og man bli jo aldri lei av viktige kamper. Jeg synes at RL er en god idè fordi man får kamptrening før og etter tippeligaen. Du er en fantastisk flott fotballekspert Bengt Eriksen! Digger Deg !
Ha en fin dag !

02.apr.2007 @ 12:13
Postet av: Heenrik(LSK)

Desuten ! Så har Basma bare å takte dette med at vi har fler kamper i året, hvo0rdan skulle den gamle gretne fyren klart seg i England? Vi i den norske toppligaen har bare å henge med! Vi ligger langt nok etter de andre allerede!

02.apr.2007 @ 12:16

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/2929614
hits