TV2Nettavisen

I frustrasjonens navn

Av Bengt Eriksen - 22.mai.2006 @ 14:17
I dagens VG er kaptein Martin Andresen sitert på følgende: ”Vi må endre alt fokuset rundt dommerne. [...] Det er menneskelig å gjøre feil.” Martin vil dommerhetsen til livs, ifølge VG.

I går TAPTE Fredrikstad for Sandefjord. I dag er FFK-trener Knut Torbjørn Eggen sitert på at Sandefjords Arnar Førsund burde hatt gult kort ”etter tre taklinger jeg vil kalle ren slakting” (FXT.no).

I går TAPTE Lyn for Rosenborg. Allerede i går på TV 2 var Lyn-trener Henning Berg oppgitt over gårsdagens dommer spesielt, fordi dommeren ikke så handsen Henning så (en hands som ikke hadde rot i virkeligheten) og et par andre situasjoner, og dommerne generelt, fordi de dømmer i favør av RBK.

Hvis ikke hukommelsen min svikter, hadde HamKam-trener Frode Grodås ingen innvendinger da det ble dømt straffespark en masse i kampen Tromsø—HamKam. Det kan skyldes at straffene virket soleklare. Det kan også skyldes at det var HamKam som fikk dem (HamKam vant 2—0, begge ble scoret på straffe). Nå skal jeg være den første til å innrømme at LSK fikk en straffe de aldri skulle hatt mot HamKam på Briskeby (HamKam-spilleren handset utenfor 16-meterfeltet). At LSK også scoret seiersmålet på straffe, gjorde nok ikke saken bedre. Men det ble unektelig litt komisk da Frode uttalte noe sånt som at ”det må da vel ikke dømmes straffe i hver j... kamp!”.

Tromsøs Roar Christensen fikk gult kort for å ha sparket bort ballen etter at dommeren hadde blåst på Brann stadion 16. mai. Roar påsto at han ikke hadde hørt fløyta (og det er all grunn til å tro ham; kroppsspråket hans virket tvers igjennom troverdig). Problemet oppsto da Roar fikk gult kort nummer to, og dermed ble utvist, den gangen for å ha klippet ned Branns Erik Huseklepp. Dommeren kan jo ikke vise ut en spiller bare fordi han ikke hører fløyta, mente Tromsø-trener Ivar Morten Normark etter kampen. Faktorenes orden er ikke alltid likegyldig. Roar fikk gult for dårlig hørsel. Han burde ha tenkt på det før han meide ned en motstander! (For ordens skyld: Tromsø TAPTE kampen.)

Av dette trekker jeg følgende – ikke helt overraskende – konklusjon: Man er mer tilbøyelig til å kritisere dommeren når man har tapt enn når man har vunnet. Seierherren har alt å tape ved å kritisere dommeren, og lar derfor være. Taperen vinner heller intet, men har behov for å få utløp for sin frustrasjon.

Kritikk i frustrasjonens navn er en brukbar definisjon på hets (altså: usaklig agitasjon). Hvis det er denne hetsen Martin vil til livs, har han min fulle støtte.

For kuriositetens skyld: I går VANT Brann over Odd Grenland. Brann LEDER nå Tippeligaen. Jeg vet ikke om noen som har blitt frustrert av slikt!


Kommentarer:
Postet av: Anders

virker som den letteste løsning å la dommeren få kritikken som kanskje heller burde rettes som oftes mot sitt eget lag. Syns det er unødvenig mye kritikk mot dommerne i tippeligaen, tror ikke standarden er blitt så drastisk mye dåligere enn i fjor. Tror faktisk det er lettere å skru ballen på hel volly i krysset fra 20 meter en der er å stå riktig plassert til absolutt alle hendelser i 90+ min.

Men en ting er sikkert at det blomstrer med straffespark i år. Noen riktige andre ikke, å noen burde ha vært. Syns kanskje at linjedommerne bør være litt mer aktive der. Er et par ganger at jeg ikke forstår hvorfor ikke dommern å linjedommer ikke snakker sammen. kan jo hende at linjemannen har bedre vinkel til å se ting i ny å ne.

ps: er man totalt uenig med dommerne så dra en juventus.. kan ikke klage om man får velge selv :)

22.mai.2006 @ 22:39
Postet av: André

Må si meg enig der, de syter jo nesten mer i norsk tippeliga enn en gjør i det råe fotballspillets hjemland, Italia. Enig med anders, det har vært en god del gule kort og straffespark. Og i tillegg en del tvilsomme situsasjoner som har tippet begge veier. Uansett så er kanskje ikke nivået på norske dommere så høyt som vi liker å tro?? (se mesterligafinalen fra 17. mai) tror NFF må investere mer penger i dommerutvikling for å få norske dommmere på et høyt internasjonalt nivå.

og ps. Terje Hauge er en fantastisk dommer, og regner med at det her var en engangsglipp

23.mai.2006 @ 11:56
URL: http://www.kalakala.org
Postet av: Mobye

I år virker det som om dommern har skyll i alle kamper, alle lagene har vist spillt kjempe godt, ingen som har vært dårlige!
Nivået på lagene er vist helt fantastisk om dagen, tenk om dommerne var like gode...

Som LSK suporter får mann beskjed om at LSK må vinne med 15 poeng minst!!! Hvis de skal være en verdig vinner.
LSK er jo ett dårlig lag, som har betalt dommern, eller noe i den stilen..
Også scorer de bare på dø-baller.. Ræva lag..
Veldig ofte er det VIF suportere som kommer med dette...
At Lyn ikke fikk straff i en kamp i fjor, som etter all sansynlighet hadde blitt mål, det tells ikke.. Lyn hadde vunnet serien i fjor om de hadde fått denne ene straffen..
Å RBK er jo idømt 7 seriemesterskap..
For de er/var jo heller ikke gode, hadde bestandig flaks og dommern med seg..

Det er godt vi har noen å skylde på, enda bedre er at de ikke gir seg!!!
De gir oss alle en god grunn til at helga ikke skal bli øderlagt, for laget mitt spiller alltid verdensklasse fotball, bedre en barca og milan, det er bare det at vi ikke har gode nok dommere som gjør at vi får vist oss frem i europa..

Skulle ønske vi hadde de dommerne som er i Italia, for de er gode!!! Så kan vi bestemme hvilke dommere vi vil ha til den enkelte kamp, slenger vi en bil på kjøpet, så vinner vi kampen...

Ut med Dommern inn med kua!!!

23.mai.2006 @ 12:25
URL: http://mobyedesign.blogspot.com/
Postet av: ?

Det har vært i overkant mye fokus på dommerne. Men her er det helt åpenbart at media (ikke minst TV2) må ta på seg mye av skylden. Etter nesten hver tippekamp får vi servert frasen: "Var dette straffespark?"

TV2 intervjuer til og med dommeren på direkten bare få minutter etter kampslutt. Er det rart at det blir fokus på dommeravgjørelser av sånt, Bengt?

PS! Det blir nesten litt komisk når det er Martin Andresen som uttaler dette. I søndagens kamp mellom ODD og Brann gjorde jo nesten ikke Andresen noe annet enn å kjefte på dommeren. Og til tross for dette slapp han utrolig nok unna gult kort!

24.mai.2006 @ 02:59
Postet av: anonym

Det at Tromsøs Roar Christensen skulle hatt det gule kortet han fikk, var jo helt klart. Hvordan skal dommeren vite at han har dårlig hørsel,og at han ikke hørte fløyten?(selv om Brann fansen jubler litt eksta på 16 mai) Det er uansett ikke lov å skyte vekk ballen etter at dommeren har blåst.
Men det som er mest irriterende er at Uwe og lillestrøm som oftest har dommeren med seg på tvilsome straffe avgjørelser. Men at Uwe også kan gå dagen etter når han selv har sett de klare straffe feilene, kan si at han er enig, sier det meste. Feks mot enga, var ikke det hands så.... Men han har no rett i at folk er ute etter å ta lillestrøm fordi de leder, men ikke fordi vi er misunnelig, nei fordi de ledet på grunn av tvilsomme straffe avgjørelser.
Men så skal det jo også sies at det er mye lettere å klage på en dommer enn å dømme selv. Trenerene hadde vel gjort det aldri så mye bedre. PS.Brann fansen bør være glad, ellers tvilsomme avgjørelser kan nå også komme tilgode for Brann, noe som ikke har skjedd før i min tid.

27.mai.2006 @ 15:59

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/1327021
hits